מחקר של ממשלת ארה"ב מצא סיכוני אלכוהול, אך הנחיות חדשות אינן כוללות את ממצאיו
מחקר שהוזמן על ידי הממשל של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן לחקור נזקים בריאותיים הקשורים לאלכוהול פורסם באופן עצמאי ביום שלישי, לאחר שהממשל של הנשיא דונלד טראמפ החליט שלא להציג את ממצאי החוקרים בהנחיות תזונתיות חדשות, שכן הוא עמד בפני דחיה מתעשיית האלכוהול וועדת הקונגרס.
ה ממצאי המחקרב-Journal of Studies on Alcohol and Drugs, תאמו שנים של מחקרים שאומרים כי הסיכונים הבריאותיים עולים עם משקה אחד בלבד ביום וכי אין לרמה של אלכוהול השפעה מגנה על התמותה. אפילו רמות הנחשבות "מתונות" מעלות את הסיכון למוות בטרם עת ולמעלה מ-200 מחלות, כולל מחלות לב וסרטן, מצאו חוקרים.
המחקר החדש היה אחד משתי סקירות ממשלתיות שנועדו לסייע בהסברה של הנחיות התזונה החדשות. ההנחיות שפורסמו בתחילת השנה המליצו לצרוך "פחות אלכוהול לבריאות כללית טובה יותר".
מחברי המחקר שפורסם באופן עצמאי אומרים שהם לא סיפקו עצות מעשיות מפורטות לגבי הסיכונים בשתייה.
אחד הגורמים המעורבים במחקר שהוזמן על ידי הממשל הדמוקרטי של ביידן האשים את הממשל הרפובליקני של טראמפ ב"השבית" את המחקר – טענה שממשל טראמפ מכחיש.
ד"ר קונסטנטין קרוולס מדבר על העלייה בחולים עם סיבוכים בכבד מאז החלה מגיפת COVID-19 ועל הסיכונים הבריאותיים הקשורים לצריכת אלכוהול.
רוברט וינסנט, פקיד לשעבר במינהל השימוש בסמים ובריאות הנפש שהוביל את המאמץ שנמשך שנים, העלה את ההאשמות במאמר מערכת שפורסם לצד המחקר.
וינסנט פוטר בשנה שעברה כחלק מצמצום הממשלה בכוח העבודה.
"האתגרים העומדים בפני מדיניות האלכוהול כיום אינם נטועים באי ודאות מדעית", כתב וינסנט. "מה שנותר שנוי במחלוקת הוא האם ראיות יעזרו באופן משמעותי את המדיניות כשהן מתנגשות עם אינטרסים מסחריים".
המחלוקת על המחקר הדגישה את היחסים המתוחים יותר ויותר בין הקהילה הרפואית והמדעית לבין ממשל טראמפ, שהטיל ספק או התעלם ממדע ותיק בקביעת המדיניות שלו, פיטר שורה של מדענים ותיקים מכוח העבודה הפדרלי וקיצץ מענקים מדעיים שלדברי התומכים עוזרים לשמור את ארה"ב בחזית החדשנות הרפואית.
בתעשייה, הרפובליקנים דחקו במחקר
לאחר שחוקרי המחקר פרסמו בשנה שעברה טיוטת דו"ח, תעשיית האלכוהול התגייסה נגדה, ופתחה בקמפיינים להכפיש את עבודתה.
גם ועדת הפיקוח של בית הנבחרים מתחה ביקורת על המחקר, ופרסמה דוח מוקדם יותר השנה שכינה אותו "עתיר הטיה" והאשימה את מחברי המחקר בכך שהם קבעו מסקנות מראש על סמך מחקריהם והשתייכותם בעבר.
אמילי היליארד, דוברת משרד הבריאות והשירותים האמריקני (HHS), הכחישה כל טענה שהמחקר לא נשקל.
HHS ומשרד החקלאות האמריקאי "בדקו את המחקר לצד המכלול הרחב יותר של ראיות מדעיות זמינות ועקבו אחר התהליך שנקבע לפיתוח הנחיות התזונה לאמריקאים לשנים 2025-2030", אמרה. "ההנחיות מבוססות על מכלול הרשומות המדעיות, לא על שום דו"ח או ניתוח בודד".
וינסנט אמר בראיון ל-Associated Press כי החוקרים נבדקו ביסודיות על סכסוכים והממצאים היו מבוססים מבחינה מדעית. הוא אמר שבזמן שהיה בממשל טראמפ, הוא "התבקש להרוג את המחקר", אך לא עשה זאת.
HHS לא הגיב מיד לטענה זו.
המחקר בוחן תמותה הקשורה רק לאלכוהול
ממשל טראמפ פרסם מוקדם יותר השנה הנחיות תזונתיות חדשות הממליצות לצרוך "פחות אלכוהול לבריאות כללית טובה יותר". החוקרים אמרו שהם לא חולקים על העצה הזו, אבל הממצאים שלהם תומכים בהמלצה מפורטת ותקיפה יותר לשתות מבוגרים לצרוך משקה אחד או פחות ביום.
"אני שמח שהיה להם מסר שמתכתב עם המדע שלנו, והוא שפחות הוא הטוב ביותר", אמר ד"ר טימותי נעימי, מנהל המכון הקנדי לחקר שימוש בחומרים באוניברסיטת ויקטוריה ואחד ממחברי המחקר. "אבל לתת לאנשים מידע על כמות הוא הכרחי כדי ליצור קו מנחה אינפורמטיבי באמת."
המחקר שונה מהמחקרים האחרים שהוזמנו על ידי ממשלת ארה"ב כדי לסייע להנחיות התזונתיות בנושא, לפיהם שימוש מתון באלכוהול קשור לירידה בסיכון לתמותה מכל הסיבות, אך גם לסיכון מוגבר למחלות מסוימות.

Priscilla Martinez-Matyszczyk, אחת ממחברות המחקר החדש וסגנית מנהלת מדעית בקבוצת המחקר של המכון לבריאות הציבור, אמרה שהמחקר שלהם לא בחן תמותה מכל הסיבות אלא בחן תמותה המיוחסת ספציפית לאלכוהול כדי למנוע גורמים מבלבלים.
היא גם התייחסה לסוגיה שהעלה ד"ר מהמט עוז, מנהל המרכז האמריקאי לרפואה ושירותי Medicaid, בהסבריו על ההנחיות החדשות: ששתיה היא "חומר סיכה חברתי שמקרב בין אנשים" ושלמרות שלא עדיף לשתות, להיות חברתי יש יתרונות בריאותיים.
"אני לא מכיר מחקרים שהדגימו את ההשפעה החברתית מההשפעה הבריאותית", אמרה מרטינז-מטישצ'יק.
המחקר מתיישב עם ממצאים אחרונים אחרים
הממצאים החדשים "עולים בקנה אחד עם המדע העדכני שבעצם מראה שפחות טוב יותר בכל מה שקשור לבריאות", אמרה נעימי.
לְדוּגמָה, מחקר משנת 2019 ב-The Lancet מצא כי שתייה מתונה העלתה מעט את הסיכון לשבץ מוחי ולחץ דם גבוה ולא הציעה השפעות הגנה על הבריאות.
פעם חשבו לשתייה מתונה יש יתרונות ללב, אבל שיטות מחקר טובות יותר זרקו מים קרים על הרעיון הזה. מחקרים ישנים יותר השוו קבוצות של אנשים לפי כמה הם שותים במקום להקצות באופן אקראי לאנשים לשתות או לא, כך שהם לא יכלו להוכיח סיבה ותוצאה. כאשר חוקרים התאימו לדברים כמו רמות השכלה, הכנסה וגישה לשירותי בריאות, היתרונות נטו להיעלם.
כמחצית מהאמריקאים בני 12 ומעלה שתו משקה בחודש האחרון, אמרו חוקרים, מה שהופך אותו לחומר הממכר הנפוץ ביותר בארה"ב משקה אחד שווה ערך לפחית בירה אחת של 12 אונקיות, כוס יין של חמש אונקיות או כוס משקה חריף.